Főoldalra
English version
Páhi Attila
fém-ötvös restaurátor
Páhi Attila vagyok, 1970-ben születtem, Budapesten. Nős vagyok, egy gyermekem van. A Rózsa Richárd Szakmunkásképző Intézetben ezüstművesként végeztem 1988-ban, majd 1991-ben érettségiztem.
1988 - 1991 között az Állami Pénzverőben - az ötvös műhelyben egyedi ezüst díszárú készítésével foglalkoztam. 1988-tól ötvösként, ékszer modellkészítőként dolgoztam, többnyire külföldön, Németországban értékesített ékszereket készítettem. 2004-ben drágakő-meghatározó szakképesítést szereztem.

1996-ban jelentkeztem a Magyar Képzőművészeti Egyetem műtárgyrestaurátor szakára, ahol 2001-ben végeztem fém-ötvös restaurátor szakon, oklevélszámom: III-09/1996.

2002-től önálló restaurátor - ötvös - belsőépítész vállalkozásom van.

2006-tól óraadó tanárként is dolgozom a Képzőművészeti Egyetemen.
Szeretném bemutatni néhány munkámat, amelyek a referencia munkaként bemutatott műtárgyak mellett az általam restaurált tárgyak sokszínűségét mutatják:
I. Restaurálási munkák:
1. XIX. századi zsidó kegytárgy, ezüst fűszertartó (bszamim) helyreállítás:
A fűszertartó a Hávdálá (Szombatbúcsúztató) szertartás fő tartozéka. A legkorábbi XVI. századi darabok mind tornyot formáltak, áttört erkéllyel, nyitható ablakokkal, és a toronytetőn lengő zászlócskákkal. A zsidó rituális művészet hagyománytisztelete megőrizte, formáját is gazdagította, így a fűszertartók használata a XIX. században már általánossá vált. Ez az Iparművészeti Múzeum gyűjteményébe tartozó színezüst tárgy is különlegesen szép filigrántechnikával készült.

Ennél a tárgynál több rész, az ajtó kétharmad része, a mintákból is darabok hiányoztak, valamint a talprész igen roncsolt állapotban volt. A hiányok pótlását az eredeti filigrán technikával végeztem a tárgy eredeti állapotának helyreállítása végett. Ennek az eljárásnak a lényege, hogy vékony, lapos huzalok közé ellapított kordir drót - két vékony általában 1 mm alatti huzal összesodrása - kerül bedolgozásra különböző mintákat megformázva. A szöveg bezárása
2. XVIII. századi ezüst talpas pohár, restaurálás:
A műtárgy az Iparművészeti Múzeum tulajdona. A restaurálási munka elsősorban a roncsolt állapotú talpra koncentrálódott. Ennek a helyreállítását forrasztással, kalapálással oldottam meg. A szöveg bezárása
3. II. századi római oroszlánfejdíszes kocsiveret restaurálás:
A műtárgy a Magyar Nemzeti Múzeum tulajdona. A restaurálás során fel kellett tárnom a korábbi restaurálásokat, illetve elvégezni a műtárgy újbóli helyreállítását. A tárgynak az átvételkori állapotára jellemző volt, hogy felületét vastag korrózió réteg fedte, illetve sok helyen hiányokat fedeztem fel. A tárgy eredeti anyaga ugyan réz, de nagy felületén ónozást találtam, ezért bármilyen melegítés, tűzi beavatkozás, forrasztás az ón réteget eltüntette volna a tárgyról. Igy a hiányokat műgyantával pótoltam. A szöveg bezárása
4. Eörs Endre két agyag szobráról bronz másolat készítés:
Érdekes feladat volt, egy magángyűjtő számára készítettem a másolatokat. Az egyik szobor egy íródeákot ábrázol, a másik ülő asszonyt. Mind a két szoborról a mintavételt és az öntés utáni kidolgozást (cizellálás, felületi megmunkálás, patinázás, csiszolás) én végeztem. A szöveg bezárása
5. Füles áldozati edény (patera) restaurálás:
Ez a tárgy a Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteményébe tartozik. A tárgy kezdeti állapotára jellemző, hogy darabjaira volt esve, négy darabból kellett összeállítanom, és nagy felületen kellett a hiányzó részeket pótolnom. A meglévő négy darabot egybefüggő patina réteg fedte. A hiányokat epoxi gyantával pótoltam. A tárgy az idő folyamán nagyon elhasználódott, minek következtében anyaga nagyon elvékonyodott. Ez a körülmény sem tette volna lehetővé a forrasztásos eljárást. A teljes munkafolyamat részletesen leírásra került egy tanulmányban. A szöveg bezárása
6. A Grassalkovich kastélyban található két rézből készült díszkoporsó, valamint ajtózárak restaurálása:
Ezt a munkát Jeges András tanárommal, a Budapesti Történeti Múzeum főrestaurátorával közösen végeztük el. A koporsók a csatlakozási pontoknál teljesen elkorrodáltak, a benne lévő vasalatok teljesen elrozsdásodtak, így a koporsók szétesésétől kellett tartani. A koporsók sarkainál lévő aranyozások is teljesen lekoptak. A restaurálás a csatlakozási pontok helyreállítására és a deformált részek kiegyengetésére irányult, majd a hiányzó aranyozások pótlása történt meg. A szöveg bezárása
7. A pápai Esterházy kastély oromdíszének restaurálása és másolatkészítés:
Ezt a restaurálási feladatot is Jeges Andrással együtt végeztük el. Az oromdísz mintegy két méter magas volt, vörösréz lemezből készült, melynek felületét cizellálások borították. Az egész tárgy rendkívül korrodált volt, sok horpadás és lyuk volt rajta található. A műtárgyról készült másolat került az eredeti helyre vissza, és a restaurált műtárgy a kastély múzeumában került kiállításra. A szöveg bezárása
További munkáim közé sorolható még számos kisebb ezüst, réz, bronz, ón tárgy helyreállítása, egy Dunában talált török hódoltság kori kard restaurálása is.

II. Egyedi fém korlátok (réz, vas, kovácsoltvas, rozsdamentes acél) készítése
2 x 9,5 m hosszú rézkorlát készítése a Szépművészeti Múzeum részére. A megrendelő kérésének megfelelően az új rézkorlátok patinázva lettek, így antik hatást keltenek. A szöveg bezárása